10. huhtikuuta 2011

Lohkolämmitin ja sisätilalämmitin

"Termeissä tarkkana", sanoi entinen pomoni vuonna 1996. Aiheenani on auton esilämmitys. Törmään usein (jopa arvostetuissa aikakausilehdissä) siihen, että auton moottorin esilämmitys ja sisäilman lämmitys ovat menneet sekaisin. Kerrataanpa.

1. Lohkolämmitin on moottorissa oleva kapine, joka lämmittää jäähdytysnestettä, joka lämmittää moottoria.
2. Sisätilalämmitin on auton matkustamossa pöhöttävä puhallin, joka lämmittää ilmaa auton sisätilassa.

Moottoria lämmitetään erityyppisillä laitteilla. Uudemmissa autoissa yleinen tyyppi on säteilylämmitin, joka lämmittää ulkopuolelta auton lohkoa tai öljypohjaa. Sähköllä toimivien lämmittimien lisäksi on polttoainekäyttöisiä lämmittimiä, jotka eivät tarvitse verkkovirtaa. Kaikilla näillä on sama päämäärä: lämmittää auton moottoria (ja sen nesteitä) ennen käynnistystä.

Sisäilman lämmitin on lähinnä mukavuutta varten. Auton moottorin esilämmitys on tärkeämpi. Jokainen auton kylmäkäynnistys (kylmäkäynnistys = käynnistäminen ilman esilämmitystä) kuluttaa auton moottoria yhtä paljon kuin 500–600 kilometrin ajo. Katalysaattori ei toimi kunnolla kylmänä. Esilämmitys voi vähentää päästöjä 60–80 %. Esilämmitetty moottori vie vähemmän polttoainetta.

Vaikka kevättä kohti käymmekin, niin kannattaa jatkaa esilämmitystä. Vielä +5 asteessa kannattaa moottoria lämmittää lohkolämmittimellä puoli tuntia. Säteilylämmittimellä tunnin.

Tarkemmat lämmityssuositukset ja lisätietoja aiheesta Motivan sivuilta.

Sisätilalämmitin.

Ei kommentteja: